خانهدسته‌بندی نشدهسرکه بالزامیک؛ یک چاشنی مفید برای سلامتی

سرکه بالزامیک؛ یک چاشنی مفید برای سلامتی

سرکه بالزامیک؛ یک چاشنی مفید برای سلامتی

سرکه بالزامیک؛ یک چاشنی مفید برای سلامتی

سرکه بالزامیک یکی از قدیمی‌ترین چاشنی‌های جهان است که صدها سال پیش در کشور ایتالیا تولید می‌شد و امروزه افراد بسیاری در سراسر جهان از آن در تهیه انواع غذاها و سالادها استفاده می‌کنند. البته سرکه بالزامیک یک چاشنی معمولی برای خوشمزه‌کردن خوراکی‌ها نیست! این ماده غذایی خواص و کاربردهای بسیار زیادی دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

سرکه بالزامیک چیست؟

سرکه بالزامیک نوعی سرکه خاص است که از تخمیر انگور به دست می‌آید. این نوع سرکه برای اولین بار در مناطق امیلیا رومانیا و مودنای ایتالیا تولید شده است.

تولید سرکه بالزامیک، فرآیندی طولانی و پیچیده دارد. در طول این فرآیند، انگورها تخمیر شده و به مدت معینی در بشکه‌های چوبی به نگهداری می‌شوند. این فرآیند تخمیر، قندهای موجود در میوه را به اسید تبدیل می‌کند و باعث می‌شود تا سرکه بالزامیک طعم و عطری خاص داشته باشد.

سرکه بالزامیک طعمی ترش و شیرینی دارد و می‌توان از این چاشنی در تهیه انواع سس‌ها، سالادها، پیش غذاها و حتی دسرها استفاده کرد. همچنین، با ترکیب آن با روغن زیتون و ادویه‌های دیگر، می‌توانید یک سس بالزامیک معروف و خوشمزه تهیه کنید که در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرق سرکه بالزامیک با سرکه معمولی

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های سرکه بالزامیک با سرکه معمولی، فرآیند تولید آن است. سرکه بالزامیک نیاز به یک فرآیند تولید طولانی‌تر و پیچیده‌تر دارد. این فرآیند به سرکه بالزامیک طعم و عطر خاصی می‌بخشد. اما سرکه معمولی از تخمیر عصاره میوه‌هایی مثل انگور، سیب، خرما و اسیدی کردن آن‌ها به دست می‌آید.

رنگ سرکه بالزامیک تیره و طعم آن ترش و شیرین است و طعمی متمایز و پیچیده‌تر نسبت به سرکه معمولی دارد. این  تفاوت به دلیل ترکیب مواد اولیه و فرآیند تولید خاص آن است. سرکه معمولی اغلب طعمی تیز و اسیدی دارد.

هر دو نوع سرکه در آشپزی و تهیه غذاها استفاده می‌شوند، اما سرکه بالزامیک یکی از مهم‌ترین اجزای غذایی در آشپزی ایتالیایی است. سرکه معمولی بیشتر در تهیه سس به‌ کار می‌رود.

خواص سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک مقادیر مناسبی آنتی‌اکسیدان‌ دارد که می‌تواند به سلامت قلب و عروق، سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب کمک کند. همچنین این چاشنی مفید حاوی ویتامین سی، ویتامین آ و مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم و کلسیم است.

به‌طور‌کلی، سرکه بالزامیک علاوه بر افزودن طعم و عطر به غذا، خواص سلامتی فراوانی دارد. این سرکه یک انتخاب هوشمندانه برای افرادی است که می‌خواهند سطح کلسترول خون خود را کاهش دهند. همچنین چون این ماده غذایی حاوی باکتری‌های پروبیوتیک است، به هضم بهتر و بهبود سلامت روده‌ها کمک می‌کند.

سرکه بالزامیک و لاغری

یک مطالعه آزمایشگاهی همچنین نشان داد که استیک اسید موجود در سرکه بالزامیک دارای ویژگی‌های کاهش‌دهنده چربی در موش‌ها است. همچنین پروبیوتیک‌های موجود در این سرکه می‌تواند به افراد احساس سیری طولانی‌تری بدهد. برخی از تحقیقات معتبر نشان داده‌اند که اضافه‌کردن سرکه بالزامیک به وعده صبحانه  کمک می‌کند تا در طول روز کالری کم‌تری مصرف کنید.

البته سرکه بالزامیک نمی‌تواند چربی اضافه بدن شما را یک شبه آب کند! اما در حفظ یک رژیم غذایی سالم به شما کمک می‌کند.

مصرف سرکه بالزامیک در بارداری

برخی افراد غیرمتخصص می‌گویند مصرف سرکه بالزامیک در بارداری می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود. این موضوع درست نیست. سرکه بالزامیک از طریق فرآیند تخمیر تولید می‌شود و مصرف آن در دوران بارداری بی‌خطر است. به‌طور کلی، مصرف مقدار کمی سرکه در دوران بارداری توسط پزشکان توصیه می‌شود. سرکه منبع غنی آنتی‌اکسیدان است و به کنترل سطح مصرف سدیم کمک می‌کند. سرکه بالزامیک، سرکه سیب و سرکه برنج بهترین سرکه‌ برای افراد باردار هستند.

آیا سرکه بالزامیک حلال است؟

درست است که سرکه بالزامیک از تخمیر انگور به دست می‌آید، اما فرآیند تولید آن با شراب تفاوت دارد و به همین دلیل میزان الکل در این چاشنی صفر است. با توجه به اینکه حلال یا حرام بودن یک چاشنی به میزان الکل آن بستگی دارد؛ می‌توانیم سرکه بالزامیک را یک چاشنی حلال بدانیم.

کاربرد سرکه بالزامیک در آشپزی

شما می‌توانید از سرکه بالزامیک برای افزایش طعم در سبزیجات، مرغ، گوشت، ماهی و حتی دسرها استفاده کنید. این سرکه به مواد غذایی مزه‌ای ترش، شیرین و اسیدی می‌دهد.

اضافه‌کردن سرکه بالزامیک، سیر و ادویه به گوشت، مرغ و ماهی طعم شگفت‌انگیزی می‌دهد. اسید موجود در بالزامیک می‌تواند گوشت و مرغ را نرم و مزه آن‌ها را متعادل کند. اگر در دسرتان از پنیر یا میوه‌هایی مثل انجیر، توت فرنگی و هلو استفاده‌ کرده‌اید، اضافه‌کردن کمی سرکه بالزامیک طعمی متفاوت و بی‌نظیر به آن می‌بخشد و همه را عاشق دستپخت شما می‌کند!

سرکه بالزامیک ایتالیایی ویلا گریملی، محصول جدید زیدشت

چند سالی است که پای سرکه بالزامیک به بازار مواد غذایی ایران و آشپزی مردم باز شده است. برندهای مختلفی از این سرکه در بازار وجود دارد که می‌توانید به راحتی آن‌‌ها را خریداری کنید.

یکی از معروف‌ترین برندهای سرکه بالزامیک در جهان، سرکه بالزامیک ایتالیایی ویلا گریملی است که توسط شرکت زیدشت در ایران عرضه می‌شود. این سرکه طعم و عطری متفاوت و جذاب دارد و از بهترین انگورهای شهر مودنای ایتالیا تهیه شده است. در این چاشنی بی‌نظیر حداقل ۲۰ درصد انگور طبیعی وجود دارد و می‌تواند جایگزین مناسبی برای نمک و سس‌های چرب باشد.